Global Sanat Pazarının 2022 Yılındaki Değişimi
Yazı Boyutu:
2021 yılında yükselişe geçen global sanat pazarının 2022 yılındaki değişimini ve yıl sonuna kadar nelerin yaşanmasının muhtemel olacağını inceleyin.
Sanat piyasası, belirsizliklerin zirvesi olan 2020 yılında en büyük durgunluklarından birini yaşadı. Fakat bu durum, 2021 yılında hızlı bir geri toparlanma yaşayarak pandemi önceki satış seviyelerini 65.1 milyon dolara ulaşarak aştı ve dolayısıyla sanatın her kesimi kendi payını alarak büyüdü. Satışlarını dikkat çekici bir biçimde artıran ülkeler arasındaki pazarın liderleri ise ABD, Çin ve İngiltere oldu.
Bunun dışında elbette çevrimiçi satışların artması ve NFT’lerin devreye girmesi de pazardaki alıcıları cezbetti. Sanatla ilgili NFT satışlarının değeri yıllık bazda yüz kat artarak 2,6 milyar dolara ulaştı.
2022 yılı ise sanat piyasası için çeşitli bulguların tespit edilmesine dair önemli bir yıl oldu. Çünkü dijital sanat gün geçtikçe gelişiyor, koleksiyoncuların satın alım şekilleri değişiklik gösteriyor ve sanatla ilgili NFT alım-satımları yüksek seviyeleri görmeye devam ediyor.
Gelin, 2022’deki global sanat pazarında alıcı davranışlarını ve gelirlere dair UBS Investor Watch ve Arts Economics’in koleksiyoncularla, galeri ve müzayede evlerinin temsilcileriyle yaptığı geniş kapsamlı “Global Art Market” raporunun öngörülerini birlikte inceleyelim.
Global Sanat Satışları Pandemi Öncesi Seviyelerin Üzerinde
Sanat piyasası, 2021’de bayiler ve müzayede evlerinin toplam sanat ve antika satışlarının tahmini 65.1 milyar dolara ulaşmasıyla güçlü bir şekilde toparlandı. Bir önceki yıla göre yüzde 29’luk bir artışı temsil eden bu rakam, pazarın 2019 değerini 0,7 milyar dolar geride bırakıyor. ABD, değer bazında global satışların yüzde 43’lük payıyla baskınlığını sürdürürken, İngiltere ise Büyük Çin’in gerisinde kalarak üçüncü sıraya geriledi. Bu arada Fransız sanat piyasası, son 10 yıldaki en güçlü yılını gördü ve satışlarda yıllık bazda yüzde 50’lik etkileyici bir artış sağladı.
2022 yılında gerek satış, gerek müzayede tarafları ise oldukça iyimser durumda. Bayilerin yalnızca yüzde 11’i, müzayede sektöründeki yetkililerin ise yalnızca yüzde 6’sı düşüş bekliyor. Geri kalan yüzdelerin ise büyük çoğunluğu global satışın artacağı düşüncesinde.
NFT’ler Koleksiyonerlerin İlgi Odağında
NFT’lere olan ilgi 2021’de olduğu gibi 2022 yılında da devam ediyor. Ankete katılanların yüzde 74’ü 2021’de sanatla ilgili NFT’ler satın aldı ve sanatla ilgili NFT’lerin Ethereum, Flow ve Ronin blok zincirlerindeki toplam satış değeri 100 kattan fazla artarak 2.6 milyar dolara yükseldi. Genellikle en az 1 milyon dolarlık likit finansal varlığa sahip olan HNW koleksiyoncularının yüzde 88’i, 2022 yılında ve gelecekte NFT tabanlı sanat eserleri satın almakla ilgilendiklerini söylüyorlar. Bu yüzdenin yalnızca yüzde 4’ü ise NFT tabanlı sanat eserleriyle hiç ilgilenmiyor. Yüzdelere bakıldığında 2022 yılında NFT sanat eserlerinin satışının azalması beklenen bir durum olarak görülmüyor.
{88184}
HNW Koleksiyonerlerinin 2021 Yılındaki Alışkanlıkları Pazarın Büyümesine Katkı Sağlıyor
Pandemi, toplumları yeniden şekillendirirken sanat alanında da nasıl bir araya gelinebileceği konusunda ilişki kurmayı sağladı. Pandeminin etkisiyle, yüksek net değerli koleksiyoncular elinde bulundurdukları sanat eserlerini 2021 yılından beri müzelere bağışlamaya başladı ve bu alışkanlık 2022 yılında da hala devam ediyor. Hayırsever bağışçıların sayısının anketlere göre önümüzdeki 12 ay içinde yüzde 50 seviyelerinde olacağı öngörülüyor.
Anket sonuçları, daha fazla sanat eseri ve antika satın alan yüksek net değerli koleksiyoncularının bağlılığının 2020 yılına göre 2021 yılında daha çok arttığını da gösteriyor. Orta değer harcamanın iki katından fazla artması ve 1 milyon doların üzerindeki harcamaların oranının da çarpıcı bir şekilde artması ile satın alımlarının değeri de yükseldi.
Genç Koleksiyoncuların Dijital Sanat İlgisi
Genç koleksiyonerlerin yüzde 61’i 2022 yılında mutlaka dijital sanata yatırım yapmak istiyor. Genç koleksiyonerlerin yanı sıra yüksek net değere sahip olan alıcıların yüzde 56’sı da genç koleksiyonerlerle aynı fikirde. Dijital sanata en ilgili olan alıcıların ülkeleri ise Tayvan, Singapur ve İngiltere.
{774695}
Koleksiyonerlerin Sanat Eserlerini Satın Alma Kanalları Aynı
Son iki yılda çevrim içi platformlardan alınan eser sayısında belirgin bir miktarda satın alınma gözlemlenmesine rağmen ankete katılan koleksiyonerlerin yüzde 69’u eserleri canlı haliyle görmek ve satın almak istiyor. Sonuç olarak dijitalleşmenin ve dijital sanat müzayedeleri yükselişe geçse de, alıcıların büyük çoğunluğu halen eserleri bir galeriden veya fuardan satın almayı tercih ediyor. Yüzde 19’u çevirim içi kanalları tercih ederken, yüzde 12’si ise her iki alanda yer alıyor.
Yeni Sanatçıların Sektöre Girmesi Bekleniyor
Son 1.5 yılda müzayede evlerinden daha çok galeriler zarar gördü. Müzayede evleri çevrim içi satış yapabilme imkânına sahip iken galeriler satış yapabilmek için yeni koleksiyonerlerle tanışma imkânı bulamadığı için aynı ivmeyi yakalayamadı. Normal bir sanat pazarı döngüsünde; öğrenciler sanat okullarından mezun olur, ilk sergilerini açarlar veya galeriler ilk sergilerini düzenler, koleksiyonerler devreye girer. Fakat bu durum 1,5 yıldır gerçekleşemedi. Bu da üç yıldır sanat pazarına dahil olamamış sanatçıların bir anda piyasaya girmesine neden olması bekleniyor. Aynı durumun sanat fuarları için de geçerli olduğu görülüyor. Bu yüzden piyasanın beslenmesi, dolayısıyla kaybettiği zamanı telafi edebilmesi için çok fazla yol bulunuyor.