Artweeks@Akaretler 6. Edisyonu ile Çağdaş Sanata Işık Tutuyor
Yazı Boyutu:
Çağdaş sanatın her yıl merakla beklenen etkinliği Artweeks@Akaretler’in altıncı edisyonuna katılan sanat galerileri ile keyifli bir röportaj gerçekleştirdik.
Artweek@Akaretler’in altıncı edisyonu, 30 Mart 2022 tarihinde sanatseverler ile buluştu. Çağdaş sanatın merakla beklenen etkinliği olarak bilinen Artweeks@Akaretler’in altıncı edisyonunda yine birbirinden önemli sanat galerileri ve sanatçılar yer alıyor. OGGUSTO olarak etkinlikte yer alan sanat galerileri ile seçkileri, vurguladıkları önemli noktaları ve eserlerin sergilenmesindeki unsurlar hakkında röportaj gerçekleştirdik.
Anna Laudel, Kurucu Anna Laudel
Artweeks’teki seçkinizi bizlere anlatır mısınız?
Bu yıl ArtWeeks@Akaretler için sanatçılarımız Belkıs Balpınar, Lal Batman, Ramazan Can, Tuğçe Diri, Emin Mete Erdoğan, Onur Hastürk, Hayal İncedoğan, Bilal Hakan Karakaya, Serkan Küçüközcü, Mehmet Sinan Kuran, Fırat Neziroğlu, Ardan Özmenoğlu, Cem Sonel ve Sarp Kerem Yavuz’un son dönem üretimlerinin yer aldığı bir seçki oluşturduk. Tuvalden yerleştirmeye, kolajdan heykele, rölyeften dokumaya kadar uzanan farklı tekniklerle üretilmiş eserlerin bir araya geldiği seçkimiz 19 No’lu binanın 1. katında ziyaret edilebilir.
Sergideki en önemli noktalar ne oldu?
Anna Laudel olarak ArtWeek’te sergileyeceğimiz eserleri incelikle seçtik. Bütün sanatçılarımızla yakın ilişkimiz sayesinde eserlerini, malzeme tercihlerinin arkasında yatan sebepleri ve yansıtmak istedikleri fikirleri biliyoruz, bu bizim için çok önemli. Sanatçılarla olan ilişkimiz sayesinde bir araya getirdiğimiz seçki, daha etkileyici oldu. Yine bu sayede etkinliğe birlikte katıldığımız sanatçıları en iyi şekilde sergiliyor ve tanıtabiliyoruz, en önemli nokta bu diyebiliriz.
Seçkinizi nasıl hazırladınız, eserleri gruplarken ve sergi alanına yerleştirirken nelere dikkat ettiniz?
ArtWeeks’te sunduğumuz eserleri etkinliğin dinamik ziyaretçi kitlesini göz önünde bulundurarak özenle seçtik. Önceliğimiz seçkinin farklı zevklere sahip sanatseverlere hitap edecek çeşitliliği yansıtması ve aynı zamanda birbirleriyle konuşabilen eserlerden oluşması oldu. Seçkiyi hazırlarken sanatçılarımızın çeşitli materyallerle ürettikleri eserleri, aralarındaki uyumu göz önünde tutarak bir araya getirdik. Seçkimizi sergi alanına yerleştirirken eserlerin birbirleriyle uyumunun bir anlatı ortaya çıkarmasına özen gösterirken, aynı zamanda ziyaretçiler için bir yol haritası görevi görmesini sağlamaya çalıştık. Bu sayede ziyaretçilerle daha etkin ve doyurucu bir etkileşim kurmayı amaçlıyoruz.
İyilik İçin Sanat Derneği, Küratör Feride Çelik
Artweeks’teki seçkinizi bizlere anlatır mısınız?
İyilik İçin Sanat Derneği’nin İstanbul’da bulunan Atölye Cer, Pasajda Bir Yıl, Alenen Sanat isimli atölyelerinde üreten sanatçıların çalışmalarıyla Anadoludan İzlenimler projesindeki sanatçıların ürettikleri eserlerden bir seçki oluşturdum.
Bu serginin küratörlüğünü üstlenmenizdeki önemli nokta ne oldu?
Dernek yararına yapılan bir projenin küratörü olmak benim için çok anlamlı. Sanat adına yetenekli genç sanatçılara destek olabilmek kıymetli. Sanatçıların çalışmalarını değerlendirerek Akaretler Artweeks sergisinde yer vermek, henüz sanat piyasasına yeni çıkan sanatçılar için büyük bir önem taşıyor. Benim de bu konuda bir katkım olabiliyorsa eğer ne mutlu bana.
Seçkinizi nasıl hazırladınız, eserleri gruplarken ve sergi alanına yerleştirirken nelere dikkat ettiniz?
Seçkiyi hazırlarken sanatçıların daha çok son dönem çalışmaları olmasına dikkat ettim. Bir de bu seçkide benim için önemli olan diğer sergilerimize koymadığımız eserler olmasıydı. Pandemiyle birlikte hayatımıza giren NFT’den ötürü de bu tür dijital, video ve bir adet de NFT çalışmasına yer verdim. Yerleştirme yaparken de Akaretler’de derneğe verilen mekanın planına göre mümkün olduğu kadar eserlerin izleyici tarafından rahat görülebilmesi sağlayacak şekilde konumlandırma yaptık.
Milliyet Sanat, Sanat Yönetmeni ve İllüstratör Tülay Palaz
Artweeks’teki seçkinizi bizlere anlatır mısınız?
Artweeks’te, Milliyet Sanat’ın 50. yılı nedeniyle düzenlediğimiz “Onlar” sergisi ile yer almaktayız. Bu sergi benim yaklaşık bir yıl önce Milliyet Sanat için çizmeye başladığım, tarihte iz bırakmış sanatçı, yazar, ressam gibi karakterlerin hayvanlarla kurduğu derin bağı anlatmak için çizdiğim illüstrasyonlardan oluşuyor. Bu anlamda serginin içeriğinin de uygun olması nedeniyle başka bir gerçekliğe de dönüşmesini, fayda sağlamasını istedik. Sergiden elde edeceğimiz gelirin bir kısmı ile Başka Bir Hayat Diliyorum Derneği’ne destek olacağız. Dernek sokak hayvanları için barınma, beslenme, tedavi gibi ihtiyaçları karşılamakta.
Sergideki en önemli noktalar ne oldu?
Serginin daha önce de bahsettiğim gibi gerçekleşmesindeki en önemli etkenler Milliyet Sanat gibi köklü ve değerli bir derginin 50. yılını kutlamak, bir diğeri de Başka Bir Hayat Diliyorum Derneği’ne yardımda bulunabilmektir.
Seçkinizi nasıl hazırladınız, eserleri gruplarken ve sergi alanına yerleştirirken nelere dikkat ettiniz?
Sergimiz dijital olarak hazırlanmış illüstrasyonların canvas olarak fiziki sergilemeye uygun hale getirilmesi ile oluşmuştur. Sergi alanında tabloların yanı sıra dijital ekran ile derginin görülebilmesi sağlanmış, üç boyutlu harf düzenlemeleri kullanılmıştır. Bunun yanı sıra iç sergileme alanında koltuk, lambader gibi eşyalar ile ev sıcaklığı yakalanması amaçlanmıştır.
Mixer, Proje Koordinatörü Emrah Çoban
Artweeks’teki seçkinizi bizlere anlatır mısınız?
Bu yıl 6. edisyonu gerçekleşen Artweeks’ 22 kapsamında yirmi iki sanatçıyı bir araya getirdik. Çoğunlukla yeni ve daha önce sergilenmemiş çalışmalarının yer aldığı bir seçkiyi izleyicilere sunuyoruz. Sanatsal üretim pratiklerini çok geniş bir skalada örneklemeye özen gösterdik. Seçkide kağıt üzerine karakalem ve mürekkep, çizim; tuval üzerine yağlıboya, tuval üzerine işleme; fotoğrafın farklı metodları; kolaj; linol baskı, heykel; mekanik elemanlar içeren enstalasyon ve video dahil pek çok farklı yöntemle oluşmuş çalışmayı sergiliyoruz. Teknik farklılıklar yanında düşünsel olarak birbirinden çok farklı yaklaşımları bulunan çalışmaları bir araya getirdik.
Sergideki en önemli noktalar ne oldu?
Bu sergi beraber çalıştığımız sanatçılardan oluşturduğumuz bir seçki olsa da küratöryel bir bakış açısı kaygısıyla yerleştirilen bir sergi olmuştur. Her sanatçının eserinin en doğru şekilde algılanması ve oluşturduğumuz düzende eserlerin eşit bir izlenme fırsatı yakalaması ise en dikkat ettiğimiz noktalardandır.
Seçkinizi nasıl hazırladınız, eserleri gruplarken ve sergi alanına yerleştirirken nelere dikkat ettiniz?
Sergi alanında yer alan yirmi iki sanatçının yapıtlarını yerleşirken konforlu ve rahat izlenebilen karmaşık olmayan bir yerleştirme olmasına dikkat ettik. Mekânın mimari bileşenleri, odak noktaları ve aydınlık-karanlık alanlarını en verimli şekilde kullanmaya özen gösterdik.
Pilot Galeri, Galeri Direktörü Azra Tüzünoğlu
Artweeks’teki seçkinizi bizlere anlatır mısınız?
Bu yıl altıncısı düzenlenen Artweeks’e ilk kez katılıyoruz. Temsil ettiğimiz sanatçılarımızın yeni veya Türkiye’de ilk kez görülecek işlerini sergilemek bizim için önemliydi. Bu seçkiyi hazırlarken izleyicinin yeni eserlerle karşılaşmasını önemsedik. Hamra Abbas, Ece Ağırtmış, Halil Altındere, Tufan Baltalar, Uğur Cinel, Özgür Demirci, Emir Erkaya, Hacer Kıroğlu, Ali Miharbi, M.K. Perker, Serra Tansel, İrem Tok, Gözde Mimiko Türkkan’ın işlerinin sergilendiği Pilot Galeri, Akaretler No:15’in birinci ve ikinci katlarında gezilebiliyor.
Sergideki en önemli noktalar ne oldu?
Yeni ve/ya Türkiye’de görülmemiş eserleri izleyicilerle buluşturmak en önemsediğimiz konulardan biriydi. Kavramsal olarak birbiriyle ilişkili eserleri gruplandırıp, yan yana sergilerken, her bir sanatçının sanatsal yaklaşımlarının en net görülebileceği işlerden bir veya birkaçını göstermeyi tercih ettik. Bu anlamda izleyiciler, sanatçıların pratikleri konusunda daha derinlemesine bilgi edinebilecekler.
Seçkinizi nasıl hazırladınız, eserleri gruplarken ve sergi alanına yerleştirirken nelere dikkat ettiniz?
Mekanın evsel yapısı, eserleri seçerken de yerleştirirken de bize yol gösteren-yönlendiren unsurlardan biriydi. Örneğin; Ali Miharbi’nin Duvarı Gıdıklayan Makina’sı, mekanla iletişime geçen bir yapıt. Serra Tansel’in Ayrık Meydan isimli video çalışması ise, şehrin en önemli kaykay noktalarından biri olan Beşiktaş Meydanı’na göz kırpıyor. Tufan Baltalar ve İrem Tok’un doğa-insan ilişkisini farklı noktalardan tartışan çalışmaları, Uğur Cinel’in su üzerine araştırmalarıyla kesişiyor. Emir Erkaya’nınşehrin kuir kültürüne vurgusu, Mimiko Türkkan’ın videosunun sesinde yankı buluyor.
Ece Ağırtmış’ın neşeli renkleri, MK Perker’in siyah beyaz gece çizimleriyle konuşuyor. Veya Özgür Demirci’nin babası ile kurduğu ilişkiyi ifade etme biçimi, Hacer Kıroğlu’nun tarihsel referansları ile kesişiyor.
İzleyicileri hem medyum hem içerik açısından konvansiyonel sanat yapıtlarının ötesinde işlerle tanıştırmak Artweeks’teki temel motivasyonlarımızdan biriydi.