preloader

“Selim Turan: Tez-Antitez-Sentez” Sergisi Sakıp Sabancı Müzesi’nde

31.05.2017
“Selim Turan: Tez-Antitez-Sentez” Sergisi Sakıp Sabancı Müzesi’nde

Yazı Boyutu:

Sabancı Üniversitesi Sakıp Sabancı Müzesi (SSM), 15. yılında; Sabancı Holding’in katkıları ve İstanbul Üniversitesi işbirliğiyle Türk ressamlarını ağırlamaya ve Türk sanat tarihine ışık tutmaya devam ediyor. Türk sanat tarihinin önemli isimlerinden ressam ve heykeltıraş Selim Turan, “TEZ-ANTİTEZ-SENTEZ” başlıklı sergisiyle sanatseverlerle buluşuyor.

“Selim Turan: Tez-Antitez-Sentez” Sergisi Sakıp Sabancı Müzesi’nde

Küratörlüğünü Dr. Necmi Sönmez’in yaptığı sergi, aynı zamanda sanatçının uzun bir zaman sonra gerçekleştirilen ilk kişisel sergisi olma özelliğini de taşıyor. Sanatçının seramik sanatçısı eşi Şahika Turan tarafından 2003’te İstanbul Üniversitesi’ne bağışlanan Selim Turan Koleksiyonu’ndan seçilen eserler, sergide yer alan eserlerin büyük bir kısmını oluşturuyor.

1947’den vefatına kadar hayatını Paris ile İstanbul arasında sürdüren Selim Turan’ın, sergide bulunan 100’ü aşkın eseri, onun her iki kentin kültür ortamından aldığı esinin izlerini taşıyor. Sergide, Turan’ın eserlerinin yanı sıra onunla aynı dönemde Paris’te yaşayıp üreten sanatçılardan Hakkı Anlı, Nejad Devrim, Ferit İşcan, İlhan Koman, Mübin Orhon ve Fahrelnissa Zeid’in eserleri de yer alıyor. Selim Turan’ın yakın ilişki içinde olduğu Paris sanat ortamı ise, bu şehirde bulunan önemli ressamlardan Jean Bazaine, Henri Goetz, Léon Zack, Natalia Dumitresco ve Alexander Istrati’nin eserleriyle beraber yansıtılıyor.

{77719}

Sergi, Selim Turan’ın 1935’te Akademi’de başlayıp yoğunluklu olarak Paris’te sürdürdüğü sanat üretiminden örneklerini kavramsal bir çerçevede bir araya getiriyor. Hem yaşamında hem de sanatında Doğu ve Batı kültürleri arasında köprüler kurmayı başaran sanatçının üretimi, sergiye adını veren “Tez, antitez, sentez” kavramları kapsamında değerlendiriliyor.

Turan’ın sergide yer alan eserleri, dönemsel birliktelikleri ve kavramsal arayışında tuttukları yer gözetilerek sınıflandırılıyor. Bölüm başlıklarının, sanatçının severek okuduğu ve etkilendiği tasavvuf düşünürü Feridüddin Attar’ın Mantıku’t-Tayr kitabından alıntılarla adlandırıldığı sergi: “Bu yol kaç fersah?”, “İnsan burada halden hale girer”, “Biliyorsun ki kapı kapalı. Yürü o kapalı kapıya var”, “Biri diyordu ki, anahtarı kaybettim” ve “Sır denizine kavuştum, yok oldum” bölümlerinden oluşuyor. Sanatçının 1980-1994’te gerçekleştirdiği hareketli heykellerin özel bir sergileme eşliğinde sunulduğu “Selim Turan. Tez-Antitez-Sentez” sergisi, 13 Ağustos’a kadar ziyaret edilebilir.

OGGUSTO
OGGUSTO Tüm Yazıları